INNOVATION OCH TRADITION – EN VINNANDE KOMBINATION

26 January 2022

Snabbare, bekvämare och koldioxidneutralt – hos Baltic Yachts är ständig utveckling på alla plan en självklarhet. Så tillhör det finska varvet också superyachternas världselit.

Vi går mot en mer hållbar framtid, samtidigt som en mer hälsosam livsstil står i fokus. I tider som dessa är det lätt att se de stora fördelarna med en segelbåt. Detta gäller även segelbåtar modell större – liksom superyachter.

Stora segelyachter nyttjar helt gratis en av naturens mest betydande energikällor – vinden. Dessutom är båtarna tillräckligt rymliga och välutrustade för att fungera både som huvudkontor för en affärsverksamhet och som exklusiv sommarvilla.

Att de dessutom kan användas både som långfärdsbåtar och som konkurrenskraftiga kappseglingsmaskiner gör dem särskilt attraktiva och segelbåt som färdmedel har till och med fått Greta Thunbergs godkännande. 2019 korsade hon som bekant Atlanten för segel, på ett sätt som allmänt betraktas som koldioxidneutralt.

GLOBALA LEDARE

Det finns bara en handfull varv i världen som klarar av att bygga skräddarsydda, komplexa supersegelyachter med högsta standard vad gäller både teknik och estetik. Finska Baltic Yachts, som grundades för nästan 50 år sedan och som hittills sjösatt omkring 600 båtar, har specialiserat sig på avancerade kompositkonstruktioner för att bygga de snabbaste och mest exklusiva bå­tarna i sitt slag. Baltic Yachts har därför blivit världsledande i sin nisch och har vunnit otaliga prestigefyllda internationella priser.

Stora segelbåtar har blivit attraktiva de senaste 20-30 åren. Ny teknik har gjort dem lättare att hantera och säkrare att segla. Marknaden har också gynnats av de särskilda regattor för superyachter där de största och dyraste segelbåtarna tävlar mot varandra i vattnen kring Saint Barths och Antigua i Karibien, Porto Cervo på Sardi­nien och Palma de Mallorca. För båtägarna har regattorna dessutom en värdefull, social dimension.

Familjekänsla och samarbete genomsyrar allt Baltic Yachts gör och är avgörande för förmågan att vara nyskapande.

 

SKRÄDDARSYTT

Som många framgångsrika människor är båtägare ofta tävlingsinriktade. Att en mo­dern superyacht snabbt kan förvandlas från flytande lyxvilla till effektiv kappseglingsbåt gör den bara än mer attraktiv. Att få se 50 av världens finaste segelbåtar dundra fram på kappseglingsbanan är inte enbart en mäktig syn, det är även en händelse som sammanför likasinnade människor för avkoppling i en familjär atmosfär.

En superyacht kan nå världens alla hörn och klarar av att segla långa perioder utan att gå in till land. Även tidigare onåbara polartrakter kan nu besökas som en del av en jorden runt-seglats. Privata satellitför­bindelser bidrar till att man kan hålla sin affärsverksamhet igång oavsett var man befinner sig.

Lika tilltalande är superyachtens ställning som unik, skräddarsydd produkt. Ingen båt är den andra lik och kunden kan beställa nästan vilka specialtillägg som helst, för att uttrycka sin egen smak och seglingspreferens.

Baltic Yachts historia går hand i hand med våra anor i finländska Österbotten – en region där båtbyggartraditionen går tiotals generationer tillbaka. Traditioner som för hundratals år sedan nyttjades för att bygga skepp åt svenska flottan och som nu gynnar privatkunder.

Sida vid sida med detta unika DNA är det Baltic Yachts övertygelse att hela tiden förnya sig, genom att satsa på den senaste tekniken, banbrytande forskning och arbeta sida vid sida med kunniga och nyfikna kun­der som värdesätter det allra senaste.

LÄTTVIKTARE EN MATCHVINNARE

Baltic Yachts grundades av en entusiastisk grupp unga båtbyggare, vars passion fort­farande genomsyrar företaget. I dag drivs bolaget av en mångkunnig personal på 210 anställda.

– Familjekänsla och samarbete genom­syrar allt vi gör och är avgörande för vår förmåga att vara nyskapande och behålla vår tätposition i denna nischade bransch, säger företagets vd Anders Kurtén.

Bolagets förmåga att noggrant bygga båtar med minimal vikt är en stor konkur­rensfördel. Lighter, Stiffer, Faster, Greener – Together är alla båtar där vikten priorite­rats. Ju lättare en båt är, desto mindre energi krävs för att föra henne framåt.

KOLDIOXIDNEUTRALA BÅTAR MÅLET

Även om segelbåten framför allt rör sig framåt med vindens hjälp behövs andra energikällor för olika funktioner ombord. Ingen båt på marknaden kan ännu göra anspråk på att vara koldioxidneutral, men utvecklingen på området har varit enorm de senaste åren – med Baltic Yachts i täten.

Elpropulsion och avancerad batteritek­nologi efterfrågas i allt högre utsträckning av Baltic Yachts kunder. Den här typen av teknologi förebådar en renare tillvaro till havs genom att sätta punkt för förbrännings­motorn. Dessutom ökar komforten ombord genom att ljudnivån minskar och vibratio­nerna blir mindre kännbara, man slipper utsläpp och det frigörs utrymme.

Ökad prestanda, mer komfort ombord och mindre lutning är resultatet av en DSS foil.

 

Behovet av generatorer som drivs av fossila bränslen minskar också, allt eftersom segelbåtarna producerar sin egen energi via propellern och drevet. Bränsleceller för ma­rint bruk med vätgas som bränsle utvecklas också som bäst och Baltic Yachts var snabb med att börja arbeta tillsammans med bilin­dustrin kring denna och andra teknologier, som extra känsliga styrservon.

CANOVAS HYDROFOIL FÖRST I VÄRLDEN

Baltic Yachts är dessutom det första varv som bidragit till utvecklingen av hydrofoilen. Även om den breda publiken sett foilande båtar i America’s Cup är man kanske inte medveten om att fysikens lagar kan utnyttjas på superyachter för att öka prestandan, skapa mer komfort ombord samt reducera lutningen under segel.

Tillsammans med en återkommande kund och ett företag som specialiserat sig på Dynamic Stability Systems är Baltic Yachts först i världen med att framgångsrikt ha an­vänt en hydrofoil på en superyacht. Med sin längd på 43,3 meter har Canova en 9 meter lång DSS foil inbyggd i skrovet som kan flyttas från lovart till lä och vice versa.

När foilen används rör den sig genom vattnet som en vinge och genererar samtidigt lyft – vilket rätar upp båten och ger den mer fart. Foilen dämpar också båtens rörelse i vattnet, något som gör seglatsen mer bekväm.

Baltic Yachts framstående förmåga att beräkna tyngd och nödvändiga strukturer i avancerade, lätta kompositkonstruktioner är oöverträffad. Tillsammans med externa samarbetspartners har Baltic Yachts lyckats få tekniken att fungera på första försöket med att få 146 ton tunga Canova att hålla hastigheter över 25 knop, samtidigt som gästerna njuter av en bekväm seglats.

INTE ENBART PRESTANDA

Men Canova handlar inte bara om prestan­da. När hon ligger för ankar kan gästerna njuta av badplattformen, sjösätta tender­båtarna eller segeljollen, ta fram dykut­rustningen, åka vattenskidor eller till och med ta en runda på löpbandet. Eller så kan gästerna koppla av i den svala salongen och välja de senaste filmerna från båtens digitala bibliotek. Hytterna är utsökt inredda och utrustade med kontrollpaneler för luftkon­ditionering, stämningsbelysning, persienner och underhållning.

Tack vare hennes förmåga att generera elektricitet kan Canova dessutom korsa Atlanten utan att bränna en enda droppe fossilt bränsle.

Lika imponerande är de automatiskt öppningsbara balkongerna ombord på Baltic 175 Pink Gin. De representerar ännu en nyhet och erbjuder ägaren ultimat utsikt och egen badplattform i den privata sviten. Vid en ännu större öppning babord kan ägaren välkomna sina gäster vid vattenlinjen och låta dem gå ombord utan att de behöver klättra uppför trappor eller balansera på landgången.

Den ultimata utsikten med egen badplattform i hytten.

 

LÅNG LISTA MED INNOVATIONER

Baltic Yachts lista över innovationer omfattar bland annat propellrar och drev som kan fäl­las upp i skrovet för maximal prestanda, drev som roterar för bättre manöverförmåga, superkänsliga ”fly by wire”-styrsystem, lyftkölar som ger tillträde till grunda natur­hamnar och möjlighet att under seglingen producera elektricitet genom rörelsen av propellern i friläge.

Som förespråkare av avancerade kom­positkonstruktioner söker Baltic Yachts kontinuerligt nya, hållbara byggmaterial som lin (flax) som förstärkningsmaterial, kork, bambu och olika ersättningsmaterial för tropiska träslag.

På superyachter mellan 30 och 90 meter är det lätt att tänka sig att man behöver en stor besättning ombord. Tack vare senaste decenniernas tekniska utveckling har det dock blivit möjligt att hantera även stora se­gel och styra in i hamn med endast en enkel knapptryckning.

Elektro-hydrauliska vinscher kan hala in rep med hastigheter som vida överstiger en besättnings förmåga och klarar av belast­ningar på flera ton.

FOKUS PÅ INREDNING

Att förverkliga en kunds drömmar har lika mycket att göra med inredningen, stilvalen och möblerna som med seglingsprestandan och Baltic är som nämnts erkänd mästare på att använda fjäderlätta material. Möb­ler som ser ut att vara i solid mahogny är istället byggda med ultralätt skumkärna och ytfaner.

Baltic Yachts arbetar i nära samarbete med världsledande inredningsarkitekter och kan bygga en mock-up av inredningen i verklig storlek – komplett med möbler och textilier så att kunden kan bestämma sig för eventuella ändringar innan båten byggs. Med hjälp av VR-glasögon kan kunden också ”se” båten samtidigt som förändringar kan diskuteras.

BYGGA BÅT EN STOR UPPLEVELSE

Även om detta kanske innebär att behoven av att besöka varvet i Finland minskar upp­muntrar vi kunderna att besöka Jakobstad regelbundet, för att se båten växa fram.

– Att bygga en båt är en mycket personlig upplevelse, en upplevelse som vi vill att alla skall njuta av, säger Henry Hawkins, vice vd på Baltic Yachts.

– Genom att bygga båten tillsammans säkerställer vi att kundens drömmar upp­fylls, samtidigt som vi genererar nya idéer och utvecklar dem framgångsrikt.

Efter mer än tre års planering och byg­gande sjösätter Baltic Yachts i vår tre stora segelbåtar. De uppvisar det senaste vad gäller hållbara byggmaterial, energialstring och framdrivning. Samtidigt som dessa båtar sjösätts har nya ordrar bekräftats, bland dem en Baltic 111 Custom åt en kund som vill ha den snabbaste seglande superyachten som finns.

 

We’re constantly updating our website to bring you news of launchings, new commissions and Baltic inspired innovation.